Neem je tijd.

Misschien wel één van de zwaarste dingen die er is: een bericht versturen als je in volle rouw bent. Wanneer de wereld op zijn kop staat en je hoofd overloopt van verdriet, kost elke vorm van communicatie enorm veel energie. Laat staan hulp vragen.

Het is dan ook volkomen begrijpelijk. Rouw maakt moe, trekt je naar binnen en zorgt er soms voor dat de juiste woorden simpelweg niet komen.

Hoe zwaar het ook voelt, deze eerste stap is ongelooflijk groot. De moed vinden om verbinding op te zoeken, is misschien jouw allereerste stap in een proces van heling. 

Neem alle tijd die je nodig hebt, want elke stap vooruit — hoe klein ook — is er één.


Door contact te zoeken, hoe aarzelend of kort ook, doorbreek je de isolatie die rouw met zich mee kan brengen. Het is het moment waarop je zachtjes fluistert: "Ik hoef dit niet helemaal alleen te doen."